Det er et projektforløb

I det følgende vises en start gennemgang af det projektforløb der giver et færdigt webresultat.

En webside med Specimen starter med en introduktion til en projektkultur, der har det formål at skabe en rød tråd i arbejdet hen imod en tilfredsstillende webportal.

Ideen er at man for hver time man bruger på sin portal, skal skabe merværdi svarende til den time. Dette opnår man kun ved at kunne se målet og vide hvor man skal hen.

Hvordan starter man op ?

Det første man skal gøre sig klar til er: Skabe tid til arbejdet med portalen. Få den rette uddannelse og spørg gerne 2 gange for meget. Det kommer ikke af sig selv og kræver arbejdsomhed, som man skal være stolt af. Så de mekanismer der automatisk tricker en til at gøre det ekstraordinære, uden at det føles som en last, skal frem i lyset.

De rigtige skridt

Man skal starte fra bunden og få styr på de ting der skaber et effektivt arbejdsmiljø, når man skal vedligeholde og opdatere hjemmesiden. Det gælder basalt set om det rette it-udstyr i form af en hurtig maskine uden skavanker, en god skærm og redskaber som officepakken, digitalkamera og andet der måtte være relevant. Få det på plads med det samme. Det tager 20 min at bestille på nettet og kan ofte leveres dagen efter. Dernæst skal man samle de personer der kan skrive artikler til potentielle kunder og gøre dem det klart at de skal medvirke til hjemmesiden. Alt bunder ofte i, om man evner at skrive ”rigtigt” til kunden og har man ikke disse kvalifikationer internt, så køb dem eksternt. Her skal der ikke spares. Er billeder en central del, skal en fotograf stå for dette. Specimen kan henvise til tekstforfattere og fotografer med højt fagligt niveau.

Hvad skal hjemmesiden indeholde?

Udgangspunktet er en menustruktur:

Generelt indeholder en hjemmeside information f.eks. adressen, hvis denne haves, information om forretningsgrundlag og hvad der gør virksomheden interessant for dennes målgruppe. Dette kan gøres på 1 side uanset hvilken virksomhed man har og nogle virksomheder benytter denne taktik og optimere denne side alene. Det er nemt og overskueligt, kræver ingen dybere opsætning og er for mange en billig løsning.

Et eksempel kunne være en advokat. Denne har sit speciale indenfor et specifikt område, f.eks. ansættelsesret. Hvis denne advokat gerne vil have fokus på netop ansættelsesret og samtidigt ligge højt på google på netop det søgeord, så er gode råd dyre. For udover at skrive om de juridiske kompetencer, så er ønsket jo en ny kunde. Ansættelsesret er et bredt område og den potentielle kunde vil måske gerne vide, om advokaten har konkret erfaring med gravide og deres retsstilling.

Google kan ikke lide ”lange” webdokumenter, dette dokument du læser her er i tilpas længde. Det er et krav at man kan skabe en side der er fornuftigt disponeret, for at komme op på en attraktiv placering på google. Der findes også andre krav om at andre personer gerne ”skulle ville” linke til siden. At den problemfrit kan vises i alle de mest populære browsere, at den skabelon der benyttes er korrekt skrevet (html, css) osv. Spørgsmålet er nu om 1 side kan rumme det hele, eller om man med fordel kunne dele det op?

Det er for det meste en god idé, at dele sine kompetencer op i enkelte webdokumenter. Herved kan man alene fokusere på det der netop er relevant. Kunden får derved en præcis viden og det er Google glad for. Hvis personen også bliver glad for det, så kan du få en ny kunde, eller at personen ligger et link ud på egne sider (sociale medier som facebook, blogs eller egen hjemmeside). Så får du faktisk kunden til at arbejde for dig, så derfor: Gør kunden glad på nettet, det lønner sig.

Sitestruktur

Det er her vi begynder. Skab et overblik over hvad din webportal skal indeholde.

Dette kan med fordel gøres i Excel eller lign. værktøj med mulighed for at benytte kolonner.

I eksemplet nedenfor laves første række som niveau 1 og de efterfølgende rækker som niveau 2 og venstrestillet, så kan man efterfølgende højrestille 3. niveau.

 

 tabel

Sitestruktur er helt central i det videre arbejde, idet denne går igen på alle sider og skal være nem (intuitiv) at finde ud af for kunden.

Som organisation eller virksomhed skal man således skabe sig et overblik over alle de kompetencer man besidder og kan levere til kunden og omverden. Hver kompetence bør have sin egen side og grupperes i mindre grupper.

90% eller flere af dagens hjemmesider fejler her, og forsøger i stedet at skabe en designmæssig hjemmeside med det samme. Eller løbe overfladisk over dette. Men husk på at det er identiteten du gamler med her og det er netop den kunden skal have bekræftet. Og det skal ske i en så overbevisende grad, at kunden sammenlignet med dine konkurrenter, får et positivt indtryk.

Du bliver valgt til og ikke fra, det er det der er målet.

Hvis man tager udgangspunkt i ovenstående tabel, så skal man således beskrive sine kompetencer som her i tabel eksemplet er: arbejde 1 til 4. Husk på at kunden har fokus på det emne han søger om på google. Hvis advokaten blot skriver ” Speciale i ansættelsesret og 30 års erfaring”, så vil man måske nok blive accepteret af kunden, hvis denne person finder hjemmesiden, for alle andre advokater kan jo skrive noget tilsvarende. Så reelt vil man ikke skille sig ud, medmindre kunden i forvejen kender firmaets hjemmeside og selv indskriver denne. Man er derfor nød til at skabe et bedre produkt, altså en webside der matcher relevante søgeord, som kunder benytter i deres søgen på Google.

Man rammer ikke altid plet her i første forsøg og må tilpasse sig hen ad vejen. Over tid bliver man klog og så skal man bruge den viden fremadrettet. Derfor er det også vigtigt at man nemt kan korrigere i sine tekster og gøre dem mere målrettet for kunden.

Med Specimen kan du få sparring hele vejen og få skabt den værdig på nettet du ønsker. Kunsten er ikke at gøre det, men at gøre det optimalt og stå stærkt på den lange bane.

Idé handling fokus

  • Igang med din webportal
    Det er et projektforløb I det følgende vises en start gennemgang af det projektforløb der giver et færdigt webresultat. En webside med Specimen starter med en introduktion til en projektkultur, der...
    Læs mere...
  • Præsenter indhold korrekt
    Et gennemtænkt design og en gennemarbejdet hjemmeside. 2 sider af samme sag og nemmere sagt end gjort. Følger portalens indhold ikke op på de rammer der er skabt, så virker portalen ikke overbevisende...
    Læs mere...
  • Portalen og den røde tråd
    En portal kan gøre hele forskellen og derfor er det meget vigtigt at tænke sine tanker og udveksle sine ideer med andre, altså en god sparring. Bliver man ved med at optimere og skabe nye og velgennemtænkte...
    Læs mere...
  • Din hjemmeside kræver fokus
    Opmærksomhed = kunder = salg Og hvordan får man opmærksomhed igennem en hjemmeside ? Man kan sige at hvis du ikke har tænkt tanken inden portalen gik i luften, så ved du det sikkert ikke endnu og...
    Læs mere...
  • Kom igang med det samme og sæt fokus på din idé Og så kan vi måske udvikle ideen sammen og skabe et resultat. Det er det der driver os, at kunne skabe "næsten det uventede" og komme med gennemtænkte...
    Læs mere...

Assistance & hjælp

+45 36 96 54 31

 
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


 

Support

Vi er online !

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

+45 36965431

 

 

Login